Pizzalunches, een negatieve zaaltekst en Zomergasten XXL. Jordy Koevoets presenteert Sabine de Graaf

Sabine de Graaf en Jordy Koevoets Sabine de Graaf en Jordy Koevoets. Foto: Bmagazine

Welgeteld een telefoontje van museumdirecteur Dingeman Kuilman was er voor nodig om Jordy Koevoets’ ambitieuze expositieplannen werkelijkheid te maken. Kuilman ving in de wandelgangen op van Jordy’s ideeën over het exposeren van autonome kunst van Bredase kunstenaars – van jong talent, meer specifiek echt ‘Breda’s potentieel’ – en gaf hem vrije speelruimte in de projectruimte NEXT van het jongste Nederlandse stadsmuseum. Deel I en II van Wij, de kunstenaars van Breda! zijn inmiddels achter de rug en editie III staat in de startblokken. Volgende week start een nieuwe editie in geheel nieuwe gedaante. Jordy nodigde voor deze expositie slechts een kunstenaar uit. En die eer is aan Sabine de Graaf.

Speelsheid is de grote noemer waar deze voorstelling onder gaat vallen. Jordy: “Voorheen toonden we een groep kunstenaars op museale manier. Dit keer is er een lossere setting, eentje waar het werk van Sabine precies binnen past. Haar werk is een proces, ze is niet in een hokje in te delen.” Sabine is niet weg te zetten als schilder, noch als beeldhouwer. Als we Jordy mogen geloven wringt haar werk aan alle kanten. “Wat absurd, zul je soms denken, of: het zal wel. Ze is niet vast te pinnen.” En met die laatste heeft Sabine zelf ook de grootste moeite: “ik kan mijn werk ook niet samenvatten. Het idee bepaalt het medium, en dat gaat echt alle kanten op.” Volgens Jordy juist iets dat fascineert. Curator en kunstenaar gaan in deel III van de reeks de samenwerking aan: Jordy gaat over de setting en de autonome beelden zijn van de hand van Sabine. “Laten we er samen een dolle boel van maken,” was Jordy’s voorstel aan het jonge talent. Knipogend: “Ik hang de glittergordijnen wel op en strooi de gouden confetti.”

Sabine de Graaf
Foto: Sabine de Graaf

Onderdeel van de expo is Sabine’s inspiratiebron: een enorme speelgoedverzameling. Vaak het uitgangspunt in haar werk, alsook de objet trouvés die haar mateloos fascineren. In de studieruimte van het museum toont Sabine het werk dat nog ingelijst moet worden voor volgende week. Een minuscule tekening op een enorm wit papier komt tevoorschijn. Een chilipeper met gezichtje. Het is een sleutelhanger die ze ooit in een tweedehandswinkel kocht, met de vraag, meer aan zichzelf: dit is promotie voor wat? Zelf riep het haar enkel vragen op: “Dit is iets wat je in de jaren ’60 of ’70 meekreeg bij een aankoop. Maar waarom zou je een promotieobject er zo uit laten zien? Voor mij is dit een luguber ding. Een vies, naar, plastic pepertje.” Voor Sabine een groot raadsel en een ware inspiratiebron: waarom leiden bepaalde beeldkeuzes tot zo’n twijfelachtig resultaat?

HX-17. Foto: Sabine de Graaf

Wat mogen we verwachten vanaf volgende week? “Een groot levendig geheel inclusief pizzalunches, gamedemonstraties en een loungesetting om te chillen.” Uniek is volgens de jonge curator het zomergasteninterview XXL met ‘drie tot vier uur kritische vragen – zonder keuzefilm maar met gekozen internetfilmpjes – waar men tot buiten het museum letterlijk van kan meegenieten’. Onder het mom van ‘laten we de boel omgooien’ kiezen Jordy en Sabine voor een wat ongewone zaaltekst: de negatieve feedback op haar eindexamenwerk aan de kunstacademie AKV St. Joost. Sabine: “Een zaaltekst is normaal gesproken natuurlijk lovend, maar wij dachten: laten we nu met een negatieve uitlating over mijn werk de inhoud van de tentoonstelling becommentariëren.”

Sabine de Graaf
HX-70 Promo Walkway 1. Foto: Sabine de Graaf

Deze week zullen ze nog wat ‘pingpongen’ over de inhoud en inrichting van de tentoonstelling. Sabine: “Natuurlijk vind ik het spannend, het is een van de grootste kansen die ik tot op heden heb gekregen. Ik wil iets goeds neerzetten, zonder concessies te doen.” Jordy heeft het over kwetsbaarheid: iedereen kan straks iets van het werk vinden.

De installatie ‘HX-70’ is een recent werk dat een prominente plek krijgt in de glazen entree. Een werk van de laatste jaren waar Sabine met trots over vertelt. Wat het is? Zonder risico op een spoiler mag je hier een totaalinstallatie verwachten die grenst aan een speelgoedobject, een game en misschien wel een app op je telefoon. Het is pure promotie, maar van wat? De inspiratie voor het werk kwam van een poppetje met verschillende hairdo’s die ze in een Canadese boekwinkel trof. “De verpakking en het idee waren zo in zichzelf gekeerd.” De jonge kunstenaar is dus dol op fenomenen die vraagtekens oproepen. Beelden die onkundig gemaakt zijn, vindt ze interessant. Ter afsluiting – of promotie – nog enkele woorden over haar eigen promotiemachine: “Stop living life, start living HX-70!

Sabine de Graaf
HX-70. Foto: Sabine de Graaf

De expositie Wij, de kunstenaars van Breda! (deel III) opent op zaterdag 9 maart in projectruimte NEXT van het Stedelijk Museum Breda en is tot en met zondag 14 april gratis te bezoeken tijdens de reguliere openingstijden.