Sneakers, streetwear -en binnenkort expo’s en grafische print T-shirts- bij Epic

Negenenhalf jaar geleden werd zijn idee geboren, althans op papier. Ted van Eldik verzamelde sneakers in de tijd dat Amerikaanse merken hot waren, maar moeilijk te krijgen. Dan moest hij naar Rotterdam, Amsterdam of ergens anders boven de rivieren. “Er was gewoon niks in het Zuiden, buiten Tilburg dan.” Dus schreef hij een ondernemersplan en ging naar de bank. “Dat was in de goede tijd, nog voor de crisis in 2007. Ik wilde de gok nemen, had vertrouwen in het plan. Er was hier niks op dat sneakergebied en het was zonder meer groeiende. Daarmee was ik de piek voor.” Hij ging van start met 50 tot 60 schoenen voor heren; nu zijn er 140 modellen voor heren en 80 voor dames. “De markt is veel groter geworden, een jongere generatie is bereid te spenderen aan bijzondere schoenen.”

Sneakers en streetwear: we hebben het hier over een hypergevoelig product volgens de sneakerliefhebber. “Ik heb geluk gehad met hypes. Ik koop altijd een half jaar eerder in, goed te doen, want wij liepen eigenlijk wel een tot twee seizoenen achter op de Randstad. Tegenwoordig is dat anders door social media. Ik koop wat ik zelf tof vind. Neem deze Adidas NMD met veel technische invloeden vanuit de runningwereld. Echt een runningshoe, de ‘upper’ is meer fashion, iets sleaker en van een mooier materiaal. Alles futuristisch vind ik vet. Of deze Nike Woven Footscape, een model dat populair in Azië is en er voor europese begrippen futuristisch en technisch uitziet, en misschien daarom maar door een enkeling wordt opgepikt. Dat is oké, het draait erom het te laten zien.”

Epic verhuisde van een hoekpand aan het einde van de Lange Brugstraat naar een locatie in het midden van de straat, een hoeklocatie in ’t Sas. “Ik was daar uit m’n pand gegroeid, het magazijn werd veel te klein. Ik had stellages in het CV hok en de toilet en keuken waren volgebouwd. Dit is een goede plek, niet te commercieel.” In plaats van geld in zijn passie te stoppen, besloot Van Elbik er zijn werk van te maken.

Vroeger zag je hype aankomen en had je een half jaar om ze te introduceren in de markt. Nu is de hype binnen twee tot drie maanden voorbij

Elke ochtend vaste prik: alle social media en blogs op sneaker en streetweargebied. De zelfverklaarde sneakeraddict heeft zichzelf inmiddels onder controle. “Vroeger had ik bijna 300 exemplaren. Deze Air Max 1 had ik in bijna 90 verschillende kleuren.” Hij lacht als hij het zichzelf hardop hoort zeggen en wijst op zijn nieuwe meer ingetogen verzamelstijl. “Nu heb ik zo’n 30 tot 40 schoenen in de roulatie en dat is genoeg. Vroeger kocht ik van elke Jordan een dubbel paar; een om te dragen en een om te bewaren. En meestal komt een bepaald model Jordan dan in vier kleuren uit, en dat dan dus keer twee paar. Dat liep de spuigaten uit. Ik ben inmiddels selectiever en heb een paar van elk die ik soms uit de kast haal om naar te kijken,” lachend, “en dan zet ik ze weer terug.”

Was vroeger Amerika toonaangevend op sneakergebied, tegenwoordig kunnen we ook Japan, Engeland, Frankrijk en Duitsland niet meer uitvlakken volgens Van Eldik. “De scenes zijn per continent verschillend, maar komen dichter bij elkaar.” Een gevolg van social media. En die hebben ook een nadelig gevolg in de omloopsnelheid en houdbaarheid van sneakers. “Vroeger zag je hype aankomen en had je een half jaar om ze te introduceren in de markt. Nu is de hype binnen twee tot drie maanden voorbij.”

Epic store – Sneakers & Sportswear webshop

Van Eldik raakte in aanraking met de sneakerscene via de hiphop- en basketbalcultuur. “Ja, ik ben van de oude stempel. Mijn vader kreeg tijdschriften mee naar Amerika met de sneakers die ik wilde hebben. Die tijdschriften waren natuurlijk wat ouder en dan kwam hij terug met een ander model, dus de opvolger was van wat ik eigenlijk wilde hebben.”

De passie voor sneakers deed ook een andere oplaaien; die van streetart. In zijn smalle, minimalistische winkel zijn naast de enorme sneakerwand een Pop Art figuur en twee grafische prints te bewonderen. Een gegeven waar hij in de nabije toekomst op door gaat pakken. Denk in de trant van exposities en uniek bedrukte T-shirts met de grafische prints in een eigen expo. “Het is een ideetje waar ik mee speel.”  Uitbreiding staat niet op de planning, want Van Eldik houdt de touwtjes graag in eigen handen. “Prioriteit ligt bij deze winkel en meer groei online. Aan advertenties en klantenkaarten doe ik niet – te commercieel – en alle uitingen heb ik zelf in de hand. Ja ik ben een beetje een controlfreak,” en dan lachend verklarend, “half Duits he.”