Een rendez-vous aan het Van Coothplein: in gesprek met Rianne de Witte – inmiddels bij Grey

Muppiefoto door Christel Ooms voor Stedelijk Museum. Jurk door Rianne de Witte
Sinds 1 december is ze open, maar de officiële opening moet nog volgen. Rianne de Witte heeft sinds een aantal maanden haar onderkomen aan het

Van Coothplein bij Grey, waar Marthy Coumans al sinds jaar en dag zijn unieke platencollectie presenteert. In een intieme achterkant van de shop zijn de samples uit de huidige collectie uitgehangen. Op kleur, van zwart naar wit en via beigeteinten naar bruin, rood en blauw. Dit is wat je je voorstelt bij ‘slow fashion’; unieke stukken die je uit het rek moet pakken om modellen goed te kunnen aanschouwen en de materialen door je handen te laten glijden. Dit zijn de ‘timeless clothes’ en is de ‘minimal style’ die ze op haar populaire Instagram presenteert. Als ‘pioneer in sustainable fashion design since 1994’, aldus haar bio.

Na binnenkomst en een kleine uitleg op de plannen voor haar winkel voert het gesprek eigenlijk meteen naar de richting die ze met haar nieuwe winkel wil inslaan. Een heet dilemma over winkel versus showroom. De Witte – gele gebreide sjaal, comfortable zwarte sweater uit eigen collectie en een paar stevige laarzen –  vertelt over de trip die ze onlangs maakt naar Galeries LaFayette alwaar ze een naaimachine en een half naaiatelier in een etalage aantrof. Het prikkelde haar.

Nu leeft het idee haar winkel deels in richten als werkplek. Geen echt atelier uiteraard – „te chaotisch” en dat zit nog steeds in Teteringen – maar een plek om bestellingen en samples ter plekke op maat te maken. Een plek die ruimte biedt voor kleurstalen en alle mogelijkheden heeft voor een persoonlijke benadering en maatvoering. „Meer aandacht voor ontwerpsfeer en maatwerk,” aldus De Witte.

Een rondje door haar nieuwe collectie levert een beeld op van royale modellen, veel linnen en meer aandacht voor tie dye, verfbaden en borduurwerk. De Witte pakt een linnen jurk uit het rek. „Kijk dit model loopt goed en vanuit hier wil ik naar meer oversizing toe. Dus een goed model verder uitwerken of uitbouwen.”

Ik ben ook open over de herkomst van mijn collectie en de realisatie binnen onder meer Het Naaiatelier van OnsLabel in Breda

 

Dan volgt een rode, sportieve sweater met enorme driekwart mouwen. „Deze sweater kwam voort uit een rode fluwelen jurk uit het begin van de collectie.” De Witte wil maar zeggen dat ze gelooft in tijdloze stukken die ze niet van tafel veegt, maar doorontwikkeld. Een goed ontwerp blijft – of komt terug in een telkens licht andere gedaante. Nieuw is ook de linnen jurk die zo in een verfbad lijkt te zijn gedoopt. Niets is minder waar. De experimentele onderneming blijkt goed te zijn uitgepakt, De Witte lacht: “alleen de badkamer was hier niet zo blij mee.”

Eind april staat tijdens de Internationale Fashion Revolution Week aangrenzend aan Grey een catwalk gepland waarop haar nieuwe collectie te zien zal zijn. Een week in het teken van meer transparantie, duurzaamheid en ethiek in de modeindustrie. „Wereldwijd worden vragen over herkomst van kleding beantwoord en getoond.” Doel is de consument aan het denken zetten; Who made my clothes? “Ik ben ook open over de herkomst van mijn collectie en de realisatie binnen onder meer Het Naaiatelier van OnsLabel in Breda.”

De door het indianenthema geïnspireerde collectie Native Minds zou worden aangevuld met prints vertelde ze me enkele maanden geleden. Dat is er nog niet van gekomen verontschuldigt ze zich bijna- „want de winkel kwam ertussen.” Maar de plannen bestaan nog steeds. Marthy is er inmiddels bij betrokken. Een tipje van de sluier? „Iets met teksten in vingerverf.” Mysterieus glimlachend: „Ik kan nog niet onthullen welke.”