Noortje Haegens’ nuchter surrealisme in dubbeltentoonstelling

Haar werk gaat over waarnemen. En ze gebruikt de wandeling om dit optimaal te kunnen doen. In de trein richting Eindhoven vertelt Noortje Haegens – in kleurrijk geprint jasje en bijpassend blauw gemontuurde bril-  met warme stem en zichtbare trots over haar in de eerste week al meer dan goed ontvangen dubbeltentoonstelling. Ze exposeert samen met fotograaf Hans Biezen die twintig jaar geleden definitief naar Zweden vertrok. Ter ere van deze ambitieuze totaalinstallatie werd Galerie Pennings uitgebreid met een extra nis – speciaal voor het werk van Haegens dat in duisternis het best tot zijn recht komt.

„Hans bouwt kleine ruimtes 
waarin de schaal onbekend is. Composities die vaak referenties bevatten naar de kunstgeschiedenis. Dat fotografeert hij. Maar hij is meer dan een fotograaf. Het werk heeft een surrealistische inslag, met veel vervreemdingen, speelsheid en toeval. Bij mij wordt in deze totaalsetting daarmee ook het vervreemdende aspect benadrukt. Hij werkt van binnen met de link naar buiten en ik ben juist heel erg naar buiten ‘in de natuur’ gericht.” 

 

Het werk van de twee kunstenaars die het samen goed kunnen vinden, vertoont veel overeenkomsten. Het is werk met een bepaalde eenvoud. Het communiceert direct en heeft een universeel karakter. “Het werk van Hans is speels, dat van mij ook, maar het is wellicht iets zwaarder. Hij is een kunstenaar met veel ervaring. Een enorm toffe kans om met hem te mogen exposeren.”

In een korte tour vertelt ze over haar werk. In ‘Between Lines stamt uit haar academietijd en toont op het eerste gezicht beeldvullend stro. Maar bij heel aandachtig kijken lijkt het gras subtiel te ademen. Het is geen landschap, maar een detail en volgens Haegens een herkenbaar element uit het Nederlands landschap. Bijna abstract. In Zundert ging Haegens tijdens een werkperiode op pad tijdens een winterstorm en doorstond ze hevige regen en wind. Ze filmde de in de wind dansende takken van de enorme beuken zoals je als kind vroeger deed – bijna misselijk makend naar boven kijkend. „Er is heel wat nodig om die bomen in beweging te krijgen. Met die pikzwarte achtergrond en het doorbrekende heldere blauw ontstaat er een prachtige diepte. Het lijkt alsof je naar beneden kijkt in plaats van naar boven.” Een bizar surreëel beeld dat je aandacht blijft vasthouden en je in een ‘flow’ brengt. 

Net als de wandvullende opname die ze maakte tijdens een residentie in Portugal. „Je kijkt naar een soort ruis,” lacht ze. En dat is waar. Je weet niet direct waarnaar je staat te kijken totdat je opname in zijn geheel gezien hebt. „De ruis wordt veroorzaakt door de wind die het water in beweging brengt. Als de wind gaat liggen, laat het landschap zich even zien.” Een vervreemdend tafereel dat het landschap niet in haar echte staat toont. „Iets klopt er niet, als je er echt over nadenkt.”

16.09.17 – 28.10.17 Hans Biezen NIEUWE RUIMTE ANOTHER SPACE
Noortje Haegens IN FLOW – Gallerie Pennings

 Fotografie: Wiebke Zander